נכון שבכתה א' ביום העצמאות שואלים את הילדים "מה אתם יודעים לעשות לבד?"
אתם כבר לא בכתה א' ועדיין תחשבו רגע, מהן הפעולות שאתם יודעים לעשות לבד? אילו כלים ומיומנויות רכשתם במהלך החיים שאתם היום יודעים לעשות בלי עזרה?
ידעתם שהאדם הוא היונק היחיד שנולד חסר אונים? יונקים בטבע נולדים ואחרי מספר דקות כבר עומדים על רגליהם ומחפשים מזון, שתייה, מחסה.
חשבו על תינוק בן יומו, אם לא נאכיל, נטפל ונעשה עבורו, התינוק לא ידע לעשות לבד. לתינוק אין את היכולת לקום, לדבר, לקחת – ייקחו לו שנתיים שלמות ויותר להצליח ללכת, ללמוד לאכול, לדבר, לתקשר עם סביבתו (בדרכים שונות מלבד בכי). דברים אלה הוא לומד ומפתח במהלך השנים.
עכשיו אתם, הפעם הראשונה שעשיתם פעולה – בין אם פיזית, בעבודה, בזוגיות, בכתיבה אינה דומה לפעם ה 100 שעשיתם אותה. הקשרים הזוגיים שלכם היום לא נראים כמו הקשרים שהיו לכם בשנות העשרה לחייכם. פיתחתם כלים ומיומנויות איך לעשות את הפעולה, למדתם מה לא לעשות, ביקשתם תמיכה וליווי מהסביבה כדי ללטש את הפעולה.
פיתוח מיומנות אינו חייב להיות רק על פעולות פיזיות – גם השהייה בחברה ובניית ביטחון הן מיומנויות. מיומנויות חברתיות מתפתחות וניתנות לשכלול בכל גיל. ככל שהאינטראקציה שלכם עם אנשים תגדל תדעו איך לתקשר איתם יותר טוב (במידה ותרצו). הכל ניתן ללמוד. הביטחון העצמי ניתן לשיפור בעזרת מיומנויות חדשות שאנו לומדים ומשכללים, אם נהיה בטוחים בפעולות שלנו, בדרך התקשורת שלו, נהיה יותר בטוחים בעצמנו.
אתם בטח שואלים את עצמכם "אז איך בונים מיומנות, פשוט מחליטים?"
כן! אבל.. אם החלטתי שאני מתחילה לרוץ כל יום ב 5:00 זה כנראה לא יקרה. מיומנות נבנית בהדרגה ובלמידה מנסיון. נחזור לתינוק שמתחיל ללכת, האם ביום הראשון לניסיון הוא מצליח? ברור שלא! הוא מנסה ונופל שוב ושוב עד שמצליח את הצעד הראשון. משם זה קל – לשחזר הצלחה אנחנו יודעים.
יש מכם שיגידו שלא כל דבר ניתן להחליט ולשנות. בתשובה אני מאמינה שכן – הכול ניתן לשינוי וללמידה. פעולות, מחשבות, רגשות, דרך מחשבה. הדרך היא אותה דרך.
ולמה כל הדבר הזה רלוונטי אלינו כבעלי עסקים? בואו ניקח דוגמא מעולם אחר – יכולת מכירה. כולנו נסכים שיכולת מכירה היא מיומנות חשובה בעסקים , אחרי הכל העסק הוקם בכוונה שיפרנס את בעליו. מיומנות המכירה היא, תאמינו או לא, נרכשת. עצם העובדה שאדם הקים עסק אינה אומרת שהוא יודע איך למכור אותו, אז מה עושים? טועים, נופלים, משנים, מנסים. הצלחה לא תגיע אלא אחרי אלפי ניסיונות וטעויות.
במאמר קודם דובר על תכונות אופי מוחצנות ומופנמות. ראינו דוגמאות של מופנמים שמציגים התנהגויות של מופנמים כמו ביל גייטס וראינו מוחצנים שמציגים התנהגויות של מופנמים כמו אופרה ווינפרי. אם ננסה לסכם את הנאמר פה ובמאמר הקודם אפשר להגיד שהשינוי הלמידה, המיומנויות שתסגלו, יהיו בהתאמה למטרה שתשימו לפניכם. ביל גייטס שם לו למטרה לשנות את העולם, משתמע מכך שיש צורך לצאת אל העולם. המטרה שהייתה לפניו כיוונה אותו אל המיומנויות אותן היה צריך לסגל לעצמו. אופרה ווינפרי שמה לה למטרה להעלות לכתב את סיפור חייה וסיפור צמיחתה, לשם כך היא למדה לשבת עם עצמה ולכתוב.
עכשיו קחו רגע, חשבו מה המטרה שלכם ועכשיו תחשבו מהם המיומנויות שאתם צריכים לרכוש כדי להגיע אליה, משם כבר תמצאו את הדרך.
ליאת זינגר