תקשורת היא כלי רב עוצמה בעולם העסקי. היא משפיעה על כל היבט של ניהול עסק, החל מיצירת
קשרים עם לקוחות ועד לבניית צוות חזק. הבנת סגנונות התקשורת השונים יכולה לסייע לך לתקשר
בצורה יעילה יותר עם שותפים עסקיים, עובדים ולקוחות, ובכך להוביל להצלחה עסקית.
פסיכולוגיה התנהגותית חוקרת את הקשר בין התנהגות האדם לגורמים פסיכולוגיים. הבנת עקרונות
אלה יכולה לסייע לך להבין טוב יותר את האופן שבו אנשים מתקשרים, וכיצד ניתן להשתמש
בתקשורת יעילה כדי להשיג מטרות עסקיות.
תקשורת היא חלק בלתי נפרד מחיינו וקיימת בכל רובד בחיינו. מהרגע שאנו מגיחים לעולם אנחנו
מתקשרים בצורת בכי, קשר עין, תנועות גוף, מילים.
האבולוציה של התקשורת קיימת בכל אחד מאיתנו אך עדיין ישנם מקרים בהן היא לא עוברת בצורה
מיטבית עם כולם. הסיבות לכך יכולות להיות שונות ומגוונות; תפיסת האדם שעומד מולנו, ביטחון
עצמי שלנו ובנוסף לכך ייכול להיות גם שוני בסגנון התקשורת. מחקרים מחלקים את סגנונות
התקשורת הקיימים
ל 4 סוגים תקשורת: מנתח, תומך, מקדם, משימתי. במאמר זה נרחיב על כל אחד מסגנונות
התקשורת. ו כדי להפוך את הקריאה לחוויתיתלחווייתית אשתמש בדימויי חיות לכל אחד מהסגנונות.
סגנון ינשוף (מנתח)
הינשוף הוא חוקר, חשוב לו להבין את הפרטים הכי קטנים. מעולה בפתרון בעיות בזכות הבנת
היתרונות והחסרונות בכל פתרון ודרך, אם כי הזמן לפתרון ייקח בדרך כלל זמן רב.
הדרך לתקשר עם סגנון זה היא דרך "הפרטים היבשים" ופירוטם, הימנעות משיחות חולין, נכונות
לגלות סבלנות ולתת לינשוף את הזמן שהוא זקוק לו כדי לעבד את המידע, הכנת תשובות לשאלותיו,
עמידה בהסכמים וקיום הבטחות.
במידה וסגנון התקשורת שלך הוא ינשוף או שמכריך הם כאלה אני בטוחה שכל צעד, חלום, או חזון
נחקר עד לפרט האחרון והדרך היא אמנם איטית, אך בטוחה.
סגנון יונה (תומך)
היונה הוא היא חברותית, אוהבת אנשים. סגנון זה הוא שוחר שלום ויעדיף להימנע מעימותים
וויכוחים. סגנון זה מוכן לתקשורת וחלוקת אחריות, מאוד אוהב עבודה קבוצתית; יהיה בד"כ המשכין
שלום ומציאת דרך לעבודה משותפת ושווה לכולם. היונה מעריכה נאמנות, איזון וכנות.
הדרך לתקשורת עם סגנון זה היא סבלנות, התעניינות ושיתוף בחיים האישיים, שיקוף התועלת
האישית לך ולאנשים שסביבך במידה וצפוי שינוי, התעניינות כנה ולמידה על חיי האדם שעומד מולך
טרם שיחת עסקים, וכמובן עמידה בהסכמים שנעשים איתו.
במידה וסגנון התקשורת שלך הוא יונה, אנשים הם החוזקה שלך. טיפוח ושמירה על מערכות יחסים
הם הדרך שלך להצלחה.
סגנון טווס (מקדם)
הטווסים נמצאים במרכז העיניינים ופורשים את נוצותיהם, מסוג האנשים שכיף להיות בחברתם, הם
מצחיקים, כריזמטיים ואנרגטיים ומחפשים את ה"אקשן".
הטווסים הם אופטימיסטיים נצחיים, מלאי קסם והתלהבות; לעיתים התלהבותם יכולה לבוא
בעוכריהם כיוון שפועלים באימפולסיביות ולוקחים סיכונים מבלי לבדוק את המידע. באמצעות סגנון
זה ניתן לשכנע את האסקימואים שקרח הוא מצרך חיוני עבורם מצד אחד, אך מצד שני יש נטייה לא
לסיים משימות כאשר נתונים תחת לחץ.
הדרך לתקשר עם סגנון זה היא דרך אווירה כיפית ומשתנה במהירות, לתת כותרות של מה שצריך
לעשות, ליצור סדר עדיפויות ולוותר על הפרטים ה"יבשים". להאדיר את האדם שמולך בפני אחרים
ולתת הרבה פידבקים חיוביים.
במידה וסגנון התקשורת שלך הוא טווס היומיום שלך צבעוני, מגוון ומלא בשמחה.
סגנון נשר (משימתי)
סגנון זה מבקש שני דברים: שהמשימות יבוצעו והוא ישלוט על המשימה.
הנשר פורח כאשר הוא בשליטה על הסיטואציה. הוא ממוקד מטרה, מתקדם מהר ומשיג הצלחות.
מנהיג טבעי- מלך העופות. הנשר הוא הטיפוס המניע בחבורה, הוא יודע לאיזה כיוון לפנות כשאחרים
הולכים לאיבוד. טיפוס עצמאי שמעדיף לעבוד ללא בקרה צמודה, אולם כשנמצא בלחץ עלול לדרוס
אחרים.
הדרך לתקשר עם סגנון זה היא דרך השורה התחתונה של הדברים; אפשר לדלג על שיחת החולין
ולגשת ישר לעיניין, תקשרו איתו בדיבור תמציתי ובמידע רלוונטי בלבד, יצירת קשר עין. עדיף למקם
אותו בתפקיד ניהולי, הדורש עבודה מהירה מדוייקת.
במידה וסגנון התקשורת שלך הוא נשר, דיוק ותמציתיות הם ערכים מובילים מבחינתך. המשימות
נעשות במהירות וביעילות.
כדאי לדעת כאנשים בכלל וכבעלי עסקים בפרט כיצד אנחנו מתקשרים ובוודאי מומלץ לדעת את
סגנון התקשורת של הצד השני על מנת שנוכל לפתח יחסים בינאישיים נעימים ומועילים לנו.
ליאת זינגר